Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną Niepełnosprawność intelektualna jest fenomenem nad wyraz złożonym. Dotyka nie tylko daną osobę, ale wpływa także na sposób funkcjonowania jej bliskich oraz szeroko rozumiane środowisko społeczne.
Niepełnosprawności intelektualnej nie można cofnąć, można jednak produktywnie wspierać osoby nią dotknięte. Zadanie to podejmują i powinni podejmować m.in. Terapeuci zajęciowi. Podręcznik opracowany poprzez doświadczonych praktyków i zarazem nauczycieli akademickich jest pierwszym opracowaniem w języku polskim poruszającym w sposób kompleksowy problematykę terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zagadnienia omówione w kolejnych częściach publikacji: teoretyczne aspekty niepełnosprawności i terapii zajęciowej - definicja, klasyfikacja oraz przyczyny niepełnosprawności intelektualnej, współwystępujące z nią zaburzenia rozwojowe i psychiczne - klasyfikacja założeń nowocześnie ujmowanej terapii zajęciowej oraz stosowane w jej ramach narzędzia ocen obszary funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwości, jakie daje terapia zajęciowa - czynności dnia codziennego (ADL), uczenie się (Learning), praca (Work), czas wolny i zabawa - (Leisure and Play) oraz uczestnictwo społeczne (Social participation) wybrane problemy zajęciowe osób z niepełnosprawnością intelektualną - terapia zajęciowa osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną - możliwość wspierania dzieci z zespołem Downa - zastosowanie stymulacji polisensorycznej metodą Snoezelen Publikacja zawiera treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego przyjętymi w Unii Europejskiej i na świecie (od 2018 roku Polska jest członkiem Światowej Federacji Terapeutów Zajęciowych - World Federation of Occupational Therapists - WFOT).
Książka powstała najczęściej z myślą o studentach kierunku terapia zajęciowa. Będzie na dodatek {pomocn|przydatn)a dla aktywnych zawodowo terapeutów zajęciowych, fizjoterapeutów, psychologów i pedagogów. Powinna także zainteresować innych specjalistów pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz opiekunów tych osób i ich bliskich.