Ukazanie się nowego podręcznika pt. Stomatologia zachowawcza wieku rozwojowego spotka się zapewne z wielkim uznaniem całego środowiska stomatologicznego w Polsce, w tym nauczycieli akademickich i studentów stomatologii, lekarzy przygotowujących się do specjalizacji z pedodoncji oraz praktykujących stomatologów, którzy z natury rzeczy także zajmują się leczeniem stomatologicznym dzieci i młodzieży. Jestem przekonana, że pozycja ta nie wymaga specjalnej rekomendacji, ponieważ jest przygotowana pod redakcją prof. Zw. Dr hab. Med. Zofii Knychalskiej-Karwan? renomowanego autorytetu polskiej stomatologii i chyba najpłodniejszego autora wielu podręczników i monografii poświęconych zróżnicowanym jej dziedzinom. Jest to kolejne, tj. IX, wydanie opracowania dotyczącego tej problematyki (po VII w 1996 i VIII w 2002 r), uwspółcześnione i poszerzone (obecnie 33 rozdziały), przygotowane przez redaktor naczelną (11 rozdziałów) i niektórych dawnych oraz nowych autorów-znawców przedmiotu, typowo doświadczonych klinicystów. Postęp, jaki stale się dokonuje w medycynie oraz w stomatologii, obserwujemy ponadto w ciągu ostatnich 6 lat (od poprzedniego wydania) w pedodoncji i dotyczy równocześnie metod diagnostycznych (świeże techniki obrazowania, aparatura diagnostyczna), jak i leczniczych (progresywny sprzęt, instrumentarium, materiały i leki oraz świeże metody terapeutyczne). Znalazł on swoje odbicie w obecnym opracowaniu. Dotyczy to w mniejszym lub obszerniejszym stopniu wszelkich rozdziałów nowego podręcznika. W niniejszym wydaniu rozdział poświęcony diagnostyce obrazowej w stomatologii dziecięcej pozostał opracowany poprzez specjalistów radiologii, którzy omówili warianty i przydatność w pedodoncji zróżnicowanych technik obrazowania z najnowszymi włącznie (KT, MR, PET). Zwiększonazostała problematyka dotycząca leków użytkowanych w stomatologii dzieci i młodzieży, omówiona w rozdziale poświęconym farmakoterapii, i uwzględniająca farmakokinetykę leków, działania niepożądane i możliwość interakcji. Na dodatek zamieszczono nowy rozdział na temat zmian błony śluzowej jamy ustnej w chorobach układu krwiotwórczego u młodocianych. Wykaz piśmiennictwa dołączony do każdego rozdziału świadczy o tym, iż przedstawione treści oparte są na najnowszych pozycjach przedmiotowej literatury krajowej, a także światowej. Duża ikonografia wzbogaca i podnosi wartość dydaktyczną podręcznika, a skorowidz rzeczowy ułatwia zapoznanie się z określonym zagadnieniem. Jestem pewna, że nowy podręcznik stomatologii zachowawczej wieku rozwojowego wyszuka uznanie wśród Czytelników i uzupełni lukę w specjalistycznej literaturze, będąc źródłem wiedzy niezbędnej jednocześnie młodym adeptom studiów stomatologicznych, jak i doświadczonym lekarzom praktykom i będzie {pomocn|przydatn)y w nauczaniu pedodoncji i szkoleniu specjalistycznym. Dr hab. Med. Jadwiga Stypulkowska, prof. UJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.